Lening eigen woning

Op 1 januari 2013 zijn de regels voor de renteaftrek van de eigenwoningschuld (hypotheekrenteaftrek) veranderd. U mag voor nieuwe leningen alleen rente aftrekken als u de lening aflost. Had u vóór 1 januari 2013 al een hypotheek of lening? Dan mag u de rente blijven aftrekken, en bent niet verplicht om af te lossen.

Wanneer verplicht aflossen?

Om de rente af te mogen trekken, bent u in de volgende situaties verplicht de lening af te lossen:

  • U sluit voor het eerst een hypotheek of lening af.
  • U verhoogt uw bestaande hypotheek of lening, bijvoorbeeld voor een verbouwing.
    Had u op 31 december 2012 al een eigenwoningschuld? Dan geldt de aflossingsverplichting alleen voor het extra bedrag dat u leent.

 

U moet de lening aflossen in maximaal 30 jaar (360 maanden), en ten minste annuïtair. Dit betekent dat u maandelijks een vast bedrag betaalt, dat bestaat uit rente en aflossing. Ook als u lineair aflost hebt u recht op renteaftrek. U kunt met het hulpmiddel Aflossing annuïteitenlening kijken of u aan de aflossingsvoorwaarden voldoet.

Wanneer niet verplicht aflossen?

In de volgende situaties geldt de aflossingseis niet:

  • U sluit een starterslening af.
  • U gaat uw hypotheek oversluiten.
  • U hebt in 2012 een onherroepelijke schriftelijke overeenkomst gesloten voor de aankoop, onderhoud of verbetering van uw woning, maar u sluit pas in 2013 een lening af. De verbouwing of verbetering moet in 2013 zijn afgerond.
  • U hebt in 2012 een eigen woning verkocht, en koopt in 2013 opnieuw een eigen woning:
    Tot het bedrag van de oude eigenwoningschuld bent u niet verplicht af te lossen.

Bijzondere situaties

Geldt voor u een van de onderstaande situaties? Kijk dan wat dit voor u betekent.

Bron

Lening eigen woning bij familie, uw bv of buitenlandse bank

Sluit u een lening af voor uw eigen woning bij iemand die niet verplicht is om gegevens aan ons door te geven? Bijvoorbeeld een familielid, uw bv of een niet in Nederland gevestigde bank. En bent u verplicht de lening af te lossen om renteaftrek te krijgen? Dan moet u de gegevens over uw lening zelf aan ons doorgeven. Doet u dit niet? Dan hebt u geen recht op (hypotheek)renteaftrek.

Gegevens van uw lening

Als u een lening afsluit bij een bank of een andere financiële instelling, dan zijn zij verplicht om de gegevens over uw lening voor de eigen woning aan ons door te geven. U kunt een lening hebben afgesloten met een instelling of persoon die niet verplicht is ons gegevens aan te leveren. Dat kunnen bijvoorbeeld zijn: banken die niet in Nederland gevestigd zijn, of een familielid, of uw bv. Hebt u geld geleend bij iemand of een instelling die niet verplicht is om ons gegevens door te geven? Dan moet u ons zelf een aantal gegevens doorgeven.

Gegevens die wij willen hebben zijn bijvoorbeeld:

  • de naam en adresgegevens van u en de geldlener
  • uw burgerservicenummer/sofinummer
  • de startdatum van de lening
  • de hoogte van het bedrag
  • de looptijd in maanden
  • het rentepercentage
  • de manier van aflossen (annuïtair of lineair)

Hoe geeft u de gegevens door?

U geeft de gegevens door met het formulier ‘Opgaaf lening eigen woning’. U hebt hiervoor een DigiD nodig.

Hebt u geen DigiD en kunt u die ook niet aanvragen? Dan kunt u dit formulier niet gebruiken. In 2014 komt hiervoor een oplossing.

Twijfelt u of u het formulier moet gebruiken? U kunt het beslismodel gebruiken om te bepalen of u uw lening aan ons moet doorgeven

Wanneer geeft u de gegevens door?

U moet de gegevens insturen als u aangifte doet over het jaar waarin u de overeenkomst afsloot, maar uiterlijk voor 31 december van het jaar na het jaar waarin u de (hypothecaire) lening hebt afgesloten.

Voorbeeld

U hebt in 2013 een lening afgesloten. Dan stuurt u de gegevens op als u aangifte doet over 2013. Hebt u uitstel voor het doen van uw aangifte en hoeft u pas in 2015 aangifte te doen? Dan moet u de gegevens uiterlijk 31 december 2014 hebben opgestuurd.

Als er tijdens de looptijd van de lening eigen woning iets wijzigt in de gegevens die u hebt ingestuurd, dan geeft u dat door binnen een maand na het einde van het jaar waarin de wijziging plaatsvond.

Bron

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *